معرفی 5کتاب در بخش تئوری موسیقی ایران

آشنایی و دانلود بهترین کتاب ها

معرفی 5کتاب در بخش تئوری موسیقی ایران

برای یادگیری موسیقی وشروع آن، باید با تئوری موسیقی آشنا شویم تا بتوانیم درک بهتری از آن داشته باشیم. در این زمینه خواندن بهترین کتاب‌های موسیقی به ما کمک فراوانی می‌کند تا در کنار آموختن ساز مورد علاقه خود، مسیر درستی را طی کنیم.

کتاب‌های زیادی برای آموزش موسیقی وسازهای مختلف تألیف و ترجمه شده‌اند که هرکدام با توجه به نیاز ما می‌تواند پاسخگو باشد، اما آموختن مبانی موسیقی و تئوری آن، پیش‌نیاز آموختن هر سازی است.

آشنایی همگان با نظریه ساختاری موسیقی ایران

 

كتاب «آشنایی همگان با نظریه ساختاری موسیقی ایران» نوشته محسن فربودمنش، با بررسی دستگاه‌ها و آوازهای موسیقی ایرانی، در پی یافتن  راه حلی برای نمایش ساختار و طراحی پیچیده موسیقی ایران، با استفاده از علوم ریاضی و آماری است.
 
محسن فربودمنش، به دلیل عدم آشنایی با موسیقی، و از طرفی تسلط به علم اقتصاد، نگرشی نو به موسیقی ایرانی دارد. او با تحقیق در تمامی گوشه‌های موسیقی ایران، به بررسی نت‌های اصلی در گام‌های ایرانی، از جمله «نت شروع»، «نت شاهد» و «نت ایست» می پردازد و آن ها را در قالب اطلاعات و ارقام آماری به نمایش می گذارد.
 
در این كتاب همچنین میزان استفاده هریك از اساتید موسیقی سنتی از نت های خاص هر گوشه، در قالب اطلاعات ریاضی ذكر شده است. به اعتقاد محسن فربودمنش، نمایش آمار و مشاهده نغمه های موسیقی ایرانی در قالب اطلاعات بصری، می تواند به سوالات مطرح شده در زمینه چگونگی شكل گیری موسیقی دستگاهی ایران پاسخ دهد و نگرشی نو در بررسی ساختاری موسیقی ایران ایجاد كند.
 
 

بررسی موسیقی در آیین مهر و چند گوشه دیگر

 

موسیقی و آیین مهر جزء تفكیك ناپذیر آداب و رسوم كشتی در مازندران و گیلان بوده است و موسیقی در جنگ های مردم گیلان و مازندران همچون سلاح كاربرد داشته؛ مثلا حكام مازندران كه به دستور مغولان برای فتح قلعه گرد كوه رفته بوده اند، تحت تاثیر شعر و موسیقی قطب رویانی محاصره را ترك كردند و به زادگاهشان بازگشتند. كتاب بررسی موسیقی در آیین مهر و چند گوشه دیگر، حاصل سال‌ها تحقیقات میدانی جهانگیر دانای علمی و دیدار او با افرادی است كه اطلاعات گرانمایه ای درباره این موضوع داشته اند.
 
فصل اول كتاب، نوشتاری است درباره كاركرد ساز موسیقایی در آیین مهر كه قدمت آن به دوران قبل از زرتشت می رسد. در این بخش، ابتدا مطالبی درباره خاستگاه اولیه آیین مهر بیان شده و سپس در مراحل سیر و سلوك آیین مهر به رهبری مهیار طالبی، اشاراتی شده است.
 
موسیقیدانان ایرانی برای آرش كمانگیر آهنگی ساخته بودند كه تا زمان ساسانیان نواخته می شد و باربد آن را با نام سیوارتیر می نواخت و در متون كهن، این آهنگ جزء سی لحن باربدی آمده است. ارتباط سیوارتیر با نام آرش و برگزاری مراسم مختلفی كه تحت تاثیر عملكرد آرش در مناطق شمال كشور برگزار می شود، در فصل دوم كتاب مورد بررسی قرار گرفته است. «كورش كبیر و آهنگ سوگ سیاوش» عنوان فصل سوم كتاب است و در فصل چهارم كتاب نیز به نقش سازهای موسیقایی در جنگ‌های گیلان و مازندران اشاره شده و همچنین در دو فصل پنجم و ششم كتاب، گوشه های عشاق و حدی در موسیقی ایرانی به طور كامل مورد بررسی قرار گرفته اند.
 
 

حبیب سماعی و روایان آثار او

 

حبیب سماعی، نامی آشنا در تاریخ موسیقی سنتی ایران است. زندگی سرشار از رمز و راز و خلق و خوی عجیب او، همواره باعث كنجكاوی علاقه مندان موسیقی برای یافتن اطلاعاتی در خصوص زندگی وی شده است. این نابغه موسیقی و استاد بزرگ سنتور، موسیقی را از پدر خود حبیب الله خان سماع حضور آموخت و در مدتی كوتاه چنان تحولی در نوازندگی سنتور و جایگاه آن در موسیقی سنتی ایجاد كرد كه امروز از او به عنوان پدر سنتورنوازی كلاسیك ایرانی یاد می كنند.
 
كتاب «حبیب سماعی و روایان آثار او» نوشته شهاب منا، نوازنده سنتور و پژوهشگر جوان موسیقی كشور است. این تكتاب حاصل چندین سال تحقیق و تفحص در آثار به جا مانده از ایشان و همچنین مصاحبه های شفاهی با بازماندگان شاگردان حبیب سماعی است.
 
 

ترنم

 

كتاب «ترنم» نوشته رضا مهدوی، در بر گیرنده متن گفتارهای رادیویی پیوسته ای است كه با عنوان «ترنم» در صدای جمهوری اسلامی ایران، شبكه تهران، در سال های 81 تا 83 پنج شنبه ها به طور زنده و مستقیم پخش شده است.
 
مهدوی در این كتاب، ضمن بررسی دستگاه های موسیقی ایران در دوان پر فراز و نشیب تاریخ چند هزار ساله خود به معرفی دستگاه های مختلف و متنوع موسیقی ایران پرداخته است. این كتاب با اینكه برای متخصصین و اهل فن نوشته نشده و بیشتر روی صحبتش با مخاطب عام موسیقی است اما در كتاب مسائلی درباره موسیقی دستگاهی ایران عنوان شده كه برای متخصصان این حوزه هم مفید است.
 
كتاب «ترنم» در 17 بخش؛ پیش درآمد، دستگاه شور، زنگ شهر آشوب، آواز ابوعطا، آواز بیات ترك، آواز دشتی، آواز كرد بیات، دستگاه سه گاه، دستگاه چهارگاه، دستگاه همایون، آواز بیات اصفهان، دستگاه ماهور، رنگ های ماهور، راكهای ماهور، دستگاه نوا و دستگاه راست پنجگاه تنظیم شده است.
 
 

راز و رمز آواز

 

كتاب «راز و رمز آواز»، مجموعه ای است كه به همت حسین كاظمیان تالیف شده است. او كه خود از خوانندگان خوش صدای موسیقی سنتی است در این كتاب تلاش می كند الفبای موسیقی آوازی ایران را برای كسانی كه در ابتدای این راه هستند و می خواهند وارد بحر عظیم موسیقی سنتی شوند، آموزش دهد.
 
او در این كتاب ضمن اشاره به مطالبی درباره ردیف و گوشه های اصلی آوازها، نكاتی را درباره بهداشت و مراقبت از صدا یادآوری و سعی میكند از كج روی هنرجویان مبتدی جلوگیری كند.
 
كاظمیان در این كتاب سعی كرده با استفاده از تجربیاتی كه در موسیقی سنتی كسب كرده، به مقوله آموزش موسیقی آوازی ایران و طریق خوانندگی به زبانی ساده بپردازد. او در این راه ابتدا به سراغ آواز در متون كهن می رود و با بحث آواز در شاهنامه سخنش را آغاز می كند سپس از دل همین موضوع به سراغ سنت های شاگردی و استادی در موسیقی می رود و تجربیاتش را با نقل قول هایی از اساتیدی چون حسن كسایی به مخاطبش ارائه می كند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.