سفر و گردشگری

چرا گردشگری برای هر کشوری مهم است؟

گردشگری همواره بخش پررونقی در سراسر جهان بوده است. مهم نیست کجا زندگی می کنید، همیشه گروهی از مردم، کوچک یا بزرگ، وجود خواهند داشت که می خواهند از کشور شما دیدن کنند. از این رو گردشگری نه تنها برای اقتصاد یک کشور بلکه برای جایگاه جهانی آن ها بسیار مهم است.

عوامل زیادی در مورد اهمیت گردشگری وجود دارد اما کشورها بیشتر بر جنبه اقتصادی اش تمرکز دارند. گردشگری ثروت، رشد و اشتغال را به همراه دارد. در ادامه مطلب به این عوامل کمی عمیق تر نگاه می اندازیم.

هجوم ثروت

بزرگترین مزیت گردشگری هجوم پول به اقتصاد یک کشور است. این امر به ویژه در کشورهایی که اقتصاد آنها جدید یا ضعیف تر از سایرین است، اهمیت دارد. به عنوان مثال، بسیاری از کشورهای آفریقا، به ویژه، به شدت به صنعت گردشگری متکی هستند.

گردشگران کشورهای «جهان اول» پول نقد قوی‌تر از پول محلی می‌آورند و بنابراین مایلند مقدار بیشتری از آن را خرج کنند. سپس این دارای چندین لایه از مزایای است.

این پول صرفاً صرف فعالیت‌های توریستی نمی‌شود که به اپراتورهای تور محلی، فروشندگان و غیره کمک می‌کند. این پول همچنین برای هتل‌ها، غذا و حمل‌ونقل هزینه می‌شود، بنابراین به کسب‌وکارهای محلی در سراسر جهان کمک می‌کند.

در سال 2019، گردشگری به طور مستقیم 2892 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی جهانی کمک کرد. این پس از مشاهده رشد ثابت در دهه گذشته، با افزایش 5.2 درصدی نسبت به سال 2018 است. این رشد بسیار بیشتر از آنچه اکثر بخش ها می بینند، و در کل بسیار سودمند است.

درآمد متنوع

بسیاری از کشورها به شدت به چند صنعت متکی هستند و وقتی این صنایع تحت فشار قرار می گیرند، اقتصاد آنها به شدت آسیب می بیند. گردشگری جریان ثابتی از درآمد را به یک کشور ارائه می دهد و اغلب – به جز در مواقع بحران – قابل اعتمادتر است.

گردشگری به کاهش فشار صنعت رنج‌دیده کمک می‌کند و از تأثیر گسترده آن بر اقتصاد کشور جلوگیری می‌کند. این تقریباً یک شبکه ایمنی برای کشورها است و مزایای اقتصادی زیادی دارد، به ویژه برای اقتصادهای جدید و در حال توسعه.

استخدام

مشاغل احتمالاً بارزترین مزیت گردشگری در هر کشوری هستند. این امر از خلبانانی که گردشگران را به ماشین ظرفشویی در رستوران‌ها می‌فرستند و در اوج فصل توریستی شاهد افزایش مشتریان هستند، سرایت می‌کند.

گردشگری همچنین بسیاری از مشاغل جدید ایجاد می کند، زیرا مردم محلی کسب و کار خود را در صنعت گردشگری راه اندازی می کنند و به صورت محلی استخدام می کنند. اثرات ثانویه آن چندان واضح نیستند، اما برای مثال، تولیدکنندگان محصولات محلی به دلیل افزایش نیاز به چیزی که رشد می‌کنند یا می‌فروشند، سود می‌برند.

زیر ساخت

یکی از مهمترین مزایای گردشگری ایجاد و بهبود زیرساخت های محلی است. افزایش هزینه ها به جوامع محلی کمک می کند تا شرایط جاده ها، پارک ها، مناطق اجتماعی، مدارس و بیمارستان های خود را بهبود بخشند.

اگر زیرساخت های کشور وجود نداشته باشد، صنعت گردشگری در هر کشوری با مشکل روبه رو خواهد شد. به عنوان مثال، اگر جاده ها به شدت آسیب دیده یا غیرقابل تردد باشند، رسیدن محصولات به رستوران ها دشوار است.

مزایای اجتماعی

اهمیت صنعت گردشگری به مزایای اجتماعی نیز گسترش می یابد. گردشگری منبع غرور جوامع محلی و سنت های آنها است. گردشگران می خواهند جنبه “واقعی” یک کشور را تجربه کنند و این به مردم محلی اجازه می دهد تا سنت های خود را به نمایش بگذارند و آنها را در دنیایی که همیشه در حال تغییر است زنده نگه دارند.

این به سایت‌ها و ساختمان‌های میراث محلی گسترش می‌یابد، زیرا آنها به قطب گردشگرانی تبدیل می‌شوند که در حال کاوش در کشور هستند. و این به نوبه خود از تخریب سایت ها جلوگیری می کند و سنت های جامعه محلی را در این فرآیند تضمین می کند.

مزایای زیست محیطی

بیشتر کشورهای جهان در تلاش هستند تا به این سمت بروند و دوستدار محیط زیست شوند. تشویق اپراتورهای تور و مشاغل در صنعت گردشگری برای متمایز کردن خود با آگاهی بیشتر از محیط زیست.

این کسب و کارها به نوبه خود از محیط های محلی با افزودن یک پیچ و تاب محیطی به بسته های خود حمایت می کنند که سپس به محافظت از این مناطق کمک می کند. این شیوه ها بازدیدکنندگان را تشویق می کند تا به مناطقی که در آن هستند احترام بگذارند.

فرصت های شغلی

گردشگری، به ویژه در اقتصادها و کشورهای در حال توسعه، به کارآفرینان اجازه می دهد تا مشاغل و محصولات جدید توسعه دهند. این فرصت‌ها معمولاً اگر تنها به جوامع محلی متکی باشند، قابل اجرا نیستند.

پولی که گردشگران وارد می کنند به کسب و کارها اجازه می دهد تا به سرعت رشد کنند. به خصوص اگر خدمات یا محصول منحصر به فردی ارائه دهند که نیازهای یک گردشگر را برآورده کند. که یک بار دیگر ممکن است در مورد جوامع محلی صدق نکند.

گردشگری می تواند نقش بزرگی در اقتصاد کشورهای کوچک و در حال توسعه داشته باشد و گاهی اوقات منبع اصلی درآمد یک کشور است. بنابراین، گردشگری یک جنبه فوق العاده مهم و تقریباً یک نیاز در سراسر کره زمین است.

در سال 2019، 10 کشور برتر با هزینه سفر و گردشگری خارجی، 890 میلیارد دلار به اقتصاد جهانی کمک کردند! این پول زیادی است که در خارج از کشور محل اقامت گردشگران در حین سفر خرج می شود. این پول مستقیماً بر مشاغل و افراد محلی تأثیر می گذارد.

تأثیر کووید-19 بر گردشگری 2020

همانطور که می دانید، ویروس کرونا صنعت گردشگری را در همه کشور ها به شدت تحت تاثیر قرار داد. درآمد پیش‌ بینی‌ شده از سفر و گردشگری در سال 2020 کاهشی 37 درصدی داشت. بدترین تاثیری که کرونا بر گردشگری داشت از دست دادن شغل بود. آن زمان پیش‌بینی کردند که در این صنعت حدود 75 میلیون شغل از دست خواهد رفت.

آخرین افکار در مورد اهمیت گردشگری محلی

انواع مختلفی از گردشگری وجود دارد. برخی از آنها در دنیایی که به طور فزاینده ای نسبت به محیط زیست آگاه است ظهور می کنند، در حالی که برخی دیگر قرن هاست که وجود دارند.

در حالی که همه اینها می توانند تأثیر منفی داشته باشند، تأثیرات مثبت آنها بر اقتصاد محلی و مردم غیرقابل اندازه گیری است. بسیاری از فرصت ها و پیشرفت ها به این صنعت جهانی بستگی دارد.

دلایل اهمیت گردشگری

  • آشنایی با جاذبه های طبیعی، مکانهای تاریخی و فرهنگی
  • افزایش اطلاعات درباره مکان ها و آداب و رسوم مردم کشورهای مختلف
  • ایجاد اشتغال مانند هتل داری، دفاتر فروش بلیط، دفاتر حمل و نقل، فروش صنایع دستی، غذاها و شیرینی های محلی

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا