سفر و گردشگری

معرفی انواع گردشگری

1. گردشگری علمی

گردشگری علمی، بازدید و کاوش از مکان های دیدنی علمی مانند موزه ها، آزمایشگاه ها، رصدخانه ها و دانشگاه ها است. همچنین شامل مشاهده رویدادهای علمی مانند خورشید گرفتگی است. برترین مقاصد گردشگری علمی در جهان عبارتند از: ساعت 10000 ساله Long Now، منظومه شمسی نوادا در بلک راک، تلسکوپ Hobby-Eberly، برخورد دهنده بزرگ هادرون، آزمایشگاه‌های تسلا، آبشارهای خون، دره‌های خشک قطب جنوب و تأسیسات تحقیقاتی SpaceX.

2. تور خود راهنما

تورهای خودراهنما یا تورهای خودگردان یا سفرهای انفرادی نوعی تور است که مسافر به تنهایی مسئول رسیدن از نقطه A به نقطه B است. آنها بر اساس اطلاعاتی مانند نقشه ها، دستورالعمل ها و پیشنهادات ارائه شده توسط جاذبه های گردشگری سفر می کنند. برخی از انواع محبوب تورهای خودراهنما، تورهای پیاده‌روی، تورهای دوچرخه‌سواری و اسکی صحرایی هستند.

3. تنظیم جت

ست جت آخرین روندی است که شامل سفر به مقاصدی است که در فیلم ها دیده می شود. بازدید از خانه های باشکوه مانند فیلم های جین آستین، تور لندن با قایق های تندرو مانند جیمز باند نمونه های خوبی هستند. بهترین مقاصد ست جت در جهان برکینگ بد (نیومکزیکو)، هری پاتر (انگلستان) و وایر (ایالات متحده آمریکا) هستند. همچنین نوع دیگری از گردشگری به نام گردشگری تالکین وجود دارد که در آن طرفداران دنیای ارباب حلقه ها به مکان های فیلم، به ویژه در نیوزلند سفر می کنند.

4. گردشگری زاغه نشین

گردشگری زاغه نشین یا گردشگری محله یهودی نشین شامل بازدید از مناطق فقیرنشین است. هدف از این گردشگری فراهم کردن فرصتی برای گردشگران برای دیدن مناطق “غیر توریستی” یک کشور است. برخی از برترین مقاصد گردشگری زاغه نشین در جهان عبارتند از آفریقای جنوبی، هند، برزیل، لهستان، کنیا، فیلیپین و غیره.

5. گردشگری فضایی

گردشگری فضایی شامل سفر به فضا برای اهداف تفریحی است. حتی اگر این آینده‌نگر به نظر می‌رسد، از قبل تاریخ را تثبیت کرده است. آژانس فضایی روسیه قبلاً گردشگری فضایی مداری موفق را تسهیل کرده است. انواع مختلف گردشگری فضایی مداری، زیر مداری و قمری است.

6. گردشگری ورزشی

گردشگری ورزشی شامل مشاهده یا شرکت در یک رویداد ورزشی است. این بخش یکی از بخش هایی است که سریع ترین رشد را دارد و معادل 7.68 میلیارد دلار است. گردشگری ورزشی نیز به گردشگری رویدادهای ورزشی، گردشگری ورزشی افراد مشهور و نوستالژی و گردشگری ورزشی فعال طبقه بندی می شود. به طور معمول، گردشگران جذب رویدادهایی مانند بازی های المپیک، جام جهانی فیفا، جایزه بزرگ فرمول یک، قهرمانی تنیس جهان، مسابقات قهرمانی جهانی BWF و جام جهانی کریکت می شوند.

7. گردشگری پارتی گوزن

گردشگری پایدار یا گردشگری مسئولانه شامل سفر به یک مکان به منظور ایجاد تأثیر مثبت بر محیط زیست، جامعه و اقتصاد است. این به نفع همه کسانی است که درگیر هستند و نه فقط نیمی از معادله. برترین مقاصد گردشگری پایدار در جهان عبارتند از جمهوری گویان، لیوبلیانا، اسلوونی، پرتغال، جزیره چامبه در تانزانیا، پارک ملی بردیا و پارک ملی گالاپاگوس اکوادور.

8. گردشگری مجازی سه بعدی

گردشگری مجازی 3DVT یا سه بعدی به مسافران این امکان را می دهد که بدون مسافرت فیزیکی از طریق تلفن هوشمند یا رایانه مکانی را کشف کنند. این نوع تورها با مدل‌های سه بعدی و تصاویر پانوراما دوبعدی، دنباله‌ای از تصاویر ثابت یا ویدئویی پیوندی، و مدل‌های مبتنی بر تصویر از دنیای واقعی همراه با جلوه‌های صوتی و متن ایجاد می‌شوند.

9. توریست سنگ قبر

توریست سنگ قبر فردی است که از تاریخ مرگ‌های معروف، قبرستان‌ها، سنگ‌های سنگی و سنگ قبر لذت می‌برد. این گونه از گردشگران علاقه خاصی به جنبه تاریخی چنین مکان هایی دارند.

10. گردشگری جنگ

گردشگری جنگ شامل سفر به مناطق جنگی برای گشت و گذار یا مطالعه تاریخی است. این گونه از گردشگران در سفر به مکان های خطرناک و ممنوعه به هیجان می آیند. برخی از برترین مقاصد گردشگری جنگی در جهان، بغداد، عراق هستند. دمشق، سوریه؛ موگادیشو، سومالی؛ غزه، فلسطین، کشمیر، هند؛ جونگلی و نیل علیا، سودان جنوبی؛ طرابلس، لیبی؛ جمهوری آفریقای مرکزی؛ کابل، افغانستان؛ و یمن

11. گردشگری آبی

گردشگری آبی یا گردشگری دریایی ترکیبی از قایقرانی و قایق رانی با تعطیلات و تعطیلات است. هنگامی که مردم قصد دارند برای تعطیلات سفر کنند، بسیاری تمایل زیادی به رفتن به آب دارند. برخی از مقاصد محبوب گردشگری آبی در جهان عبارتند از: رم، گراند کانیون، اندونزی، نیویورک، کاستاریکا، کامبوج، پرو، بمبئی، ترکیه، استرالیا. و هلند

12. گردشگری سلامتی

گردشگری سلامتی شامل سفر برای ارتقای سلامت از طریق فعالیت های فیزیکی، روانی یا معنوی است. این را نباید با گردشگری پزشکی اشتباه گرفت زیرا گردشگران سلامتی برای حفظ سلامت خود سفر می کنند. برترین مقاصد گردشگری سلامت در جهان هند، اسپانیا، سنگاپور، مالزی، کالیفرنیا، بالی، ایتالیا و هاوایی هستند.

13. تماشای نهنگ

تماشای نهنگ شامل مشاهده نهنگ ها و دلفین ها در زیستگاه طبیعی آنها است. گردشگران برای اهداف علمی و آموزشی از چنین مکان هایی دیدن می کنند.

برترین مکان های تماشای نهنگ در جهان سیاتل، ایالات متحده است. کایکورا، نیوزلند؛ مائوئی، هاوایی؛ هرمانوس، آفریقای جنوبی؛ بیگ سور، کالیفرنیا؛ گال، سریلانکا؛ هوساویک، ایسلند؛ لوس کابوس، مکزیک؛ کبک، کانادا؛ و آزور، پرتغال.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا