سفر و گردشگری

معرفی گردشگری های مختلف

گردشگری خطرناک

گردشگری خطرناک که معمولاً به آن گردشگری شدید یا گردشگری شوک نیز گفته می شود، عمل سفر به یک مقصد برای انجام فعالیت های شدید است. گسترش گردشگری ماجراجویی، این نوع سفر اغلب خطرناک تلقی می شود. از فعالیت‌های توریستی شدید می‌توان به پرش بیس در صخره در نروژ، بانجی جامپینگ آتشفشانی در چیلی و بالا رفتن از کوه هوآ در چین اشاره کرد.

گردشگری تاریک

گردشگری تاریک به تورسیم غم نیز شناخته می شود، سفر به مناطقی است که بر اساس بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و … و یا مناطقی که بر اثر جنگ و حملات شیمایی نابود شده اند؛ مناطقی گردشگران را احساس ترس و کنجکاوی به آنجا کشانده. گردشگری تاریک جز اعمال بحث برانگیز است و مخالفان وموافقان خود را دارد. برخی این را علمی غیر اخلاقی و نادرست و بعضی دیگر آن را نشانه ی احترام به زمین یا مردم کشته شده در آن منطقه می دانند. از جاذبه های گردشگری تاریک محبوب می توان به آشویتس، چرنوبیل و زمین صفر اشاره کرد. جاذبه های گردشگری تاریک کمتر شناخته شده ممکن است شامل گورستان ها، رویدادهایی با موضوع زامبی ها یا موزه های تاریخی باشد.

علت محبوبیت گردشگری تاریک

“چرا مردم به گردشگری تاریک علاقه مند می شوند؟” این سوال ممکن است ذهن شما را هم درگیر کرده باشد. بسیاری از مردم به علت علاقه ی زیادی که به تاریخ و تراژدی دارند برای دیدن مکان های تاریخی که اتفاقا رویداد های تراژدیک هم در آن رخ داده باشد هیجان زده می شوند. آن ها دوست دارند از این مکان ها دیدن کنند و غرق در تاریخ آن ها شوند. این دسته از مردم با سفر به این مکان ها و درگیر شدن در گذشته می توانند بیش از پیش در تاریخ تأمل و تفکر کنند. این نوع گردشگری با گردشگری آموزشی نیز ارتباط دارد؛ می توان گفت هدف اصلی این بخش ازصنعت تورسیم، آموزش تاریخ است.

گردشگری دندانپزشکی

توریسم دندانپزشکی که به عنوان تعطیلات دندانپزشکی یا تعطیلات دندانپزشکی نیز شناخته می شود، عمل سفر به یک مقصد برای انجام کارهای دندانپزشکی است. زیر مجموعه ای از صنعت گردشگری پزشکی است. گردشگران معمولاً از مقاصدی بازدید می کنند که در آن درمان با هزینه کمتری نسبت به کشورشان در دسترس است. مقاصد محبوب گردشگری دندانپزشکی عبارتند از: هند، تایلند، بلغارستان، ترکیه و ویتنام. گردشگری دندانپزشکی یکی دیگر از انواع گردشگری است که در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

گردشگری بلایا

گردشگری بلایا، عمل بازدید از مکان هایی است که در معرض بلایای طبیعی یا طبیعی زیست محیطی قرار گرفته اند. این یکی از زیربخش های گردشگری تاریک محسوب می شود. مقاصد گردشگری بلایای طبیعی می توانند به طور دائم در بین گردشگران محبوب باشند، مانند چنوبیل، یا می توانند تنها پس از فاجعه محبوب باشند، مانند کاتماندو پس از زلزله 2015 یا نیواورلئان پس از طوفان 2005.

گردشگری داخلی

گردشگری داخلی یکی از بزرگترین انواع گردشگری در سراسر جهان است. گردشگری داخلی عمل سفر برای کسب و کار یا تفریح ​​در کشور خود است. طبق UNWTO، یک فرد باید حداقل یک شب از محل زندگی معمول خود دور باشد تا بتواند به عنوان یک گردشگر داخلی واجد شرایط باشد. مقاصد محبوب گردشگری داخلی شامل ایالات متحده آمریکا، هند و چین است.

گردشگری نابودی

گردشگری نابودی، که گاهی اوقات به آن گردشگری آخرین فرصت نیز گفته می‌شود، شامل سفر به مقاصدی است که به‌عنوان «محکوم به انقراض» در نتیجه دلایل مصنوعی یا طبیعی به تصویر کشیده شده‌اند. مقاصد گردشگری نابودی شامل مالدیو است که در معرض خطر افزایش سطح دریا قرار دارد، دریای مرده که به سرعت در حال کاهش است و کوه کلیمانجارو، جایی که یخچال های طبیعی در آن بیش از 80 درصد در قرن گذشته کاهش یافته است.

اکوتوریسم

اکوتوریسم شکلی از گردشگری است که هدف آن حفظ محیط‌های شکننده و اکوسیستم‌ها است. اکوتوریسم معمولاً در محیط‌های طبیعی در معرض تهدید رخ می‌دهد، جایی که هدف از آن ارائه حفاظت است. تلاش‌های اکوتوریسم شامل ساخت تأسیسات توریستی است که کمترین تأثیر را بر محیط طبیعی دارند، استفاده از محصولاتی مانند توالت‌های کمپوست یا برق با انرژی خورشیدی. اکوتوریسم در سال‌های اخیر تا حدودی به واژه‌ای مبهم تبدیل شده است و ارتباط نزدیکی با مفهوم گردشگری پایدار دارد.

گردشگری آموزشی

گردشگری آموزشی، نوعی از انواع گردشگری است که اهداف آن غالباً شامل آموزش و یادگیری می شود. برای اولین بار «ریچی و همکاران» این اصطلاح را ابداع کردند. آن ها توریست آموزشی را فردی خوانند که به مدت یک روز، از محل زندگی خود بنا به دلیل تحصیل یا آموزش دور است. در گردشگری آموزشی، تحصیل و آموزش می تواند هدف اصلی یا گاها هدف ثانویه مسافر باشد. این نوع گردگشری یک راه مفید برای گذراندن اوقات فراغت است. برای بیان مثال های از گردشگری آموزشی می توان به سفر برای گذراندن دوره های تافل یا دریافت گواهی نامه غواصی اشاره کرد. همچنین صرفا نتیجه ی سفر می تواند موجب یادگیری شود. یعنی سفر به جایی که گردشگران می توانند از طریق خود تجربیات سفر یا فعالیت هایی که انتخاب می کنند که انجام دهند آموزش می بینند.

گردشگری محصور

گردشگری محصور، گردشگری است که در یک فضای محدود جغرافیایی رخ می دهد. معمولاً توسط اپراتورهای تور تسهیل می‌شود، گردشگری محصور به گردشگر این امکان را می‌دهد تا تجربه‌ای فراگیر در استراحتگاه یا منطقه تعطیلات خود داشته باشد. این معمولاً شامل غذا، نوشیدنی و فعالیت ها و تورهای از پیش سازماندهی شده می شود. گردشگری محصور یکی از انواع عمده گردشگری است که به دلیل عدم کمک اقتصادی به جوامع میزبان مورد انتقاد قرار می گیرد و اغلب با تعطیلات بسته و سفرهای دریایی همراه است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا