ورزشی

اصطلاحات تخصصی دنیای توپ و تور (والیبال)

اولین اصطلاحی که باید تعریف کنیم خود والیبال است. والیبال یک ورزش توپی است که در آن دو تیم به مصاف یکدیگر می روند. یک بازی معمولاً در زمین والیبال رخ می دهد، جایی که یک تور در وسط آن قرار دارد.

هدف از بازی این است که بازیکنان توپ را از طریق تور به سمت تیم مقابل بزنند. اگر توپ روی زمین بیفتد یک تیم گل می زند. هنگام تلاش برای گلزنی، بازیکنان باید از سمت خود در زمین در برابر حملات مشابه دفاع کنند. این باعث می شود والیبال یک بازی بسیار استراتژیک باشد. هم تهاجمی و هم تدافعی است.

والیبال اولین بار در سال 1895 در ماساچوست بازی شد. مدیر تربیت بدنی YMCA ویلیام جی. مورگان از بدمینتون، بیسبال و تنیس الهام گرفت. او ماهیت این بازی ها را ترکیب کرد و “مینتونت” را ساخت.

در سال 1896، مردم شروع به نامیدن بازی “والیبال” از عبارت “والی توپ” کردند. با انتشار کتاب‌های قوانین و دستورالعمل‌ها توسط شرکت ورزشی اسپالدینگ در اوایل دهه 1900، محبوبیت زیادی پیدا کرد.

سرویس

این یکی از رایج ترین اصطلاحات والیبال است. سرویس به یکی از شش مهارت اساسی والیبال اشاره دارد. برای قرار دادن توپ در بازی، سرور سرویس می دهد. این راهپیمایی را شروع می کند. سرویس تنها مهارتی است که در آن یک بازیکن تنها آن را اجرا می کند.

خطای سرویس

البته، اگر خطاهای دریافت وجود داشته باشد، خطاهای سرویس نیز وجود دارد. یک خطای سرویس پس از یک سرویس ناموفق رخ می دهد. این می تواند به طرق مختلف اتفاق بیفتد. یک مثال زمانی است که سرور در جایی که توپ از تور عبور نمی کند، سرویس اشتباه می دهد. یکی دیگر از خطاهای رایج سرویس زمانی است که توپ در خارج از خطوط زمین یا خارج از محدوده قرار می گیرد.

تنظیم

یکی دیگر از مهارت های اساسی در والیبال، ست کردن است. ست به پاس دوم اشاره دارد که در آن توپ برای مهاجم “ست” می شود. به عبارت دیگر، زمانی است که تنظیم کننده توپ را به سمت مهاجم هدایت می کند. در حالی که همیشه نباید تنظیم کننده توپ باشد، اما مسئولیت اصلی آنهاست.

سمت بیرون

زمانی که تیم سرویس دهنده رالی را از دست می دهد، ساید اوت رخ می دهد. تیم حریف که در ابتدا رالی را دریافت کرده بود و توانسته بود با گلزنی به پایان برسد، حق سرویس داده می شود.

این نباید با سیستم، امتیاز دهی به بیرون اشتباه شود، جایی که تیم‌ها فقط زمانی می‌توانند گل بزنند که آنها در خدمت باشند. این نوع گلزنی اغلب بازی ها را طولانی می کند، به همین دلیل است که اکثر مسابقات والیبال به جای آن امتیاز رالی را انتخاب می کنند. در گلزنی رالی، هر تیم می تواند گلزنی کند.

سیکس پک

درست مانند هر ورزش دیگری، والیبال نیز سهم عادلانه ای از تصادفات دارد. یکی از نمونه‌ها «سیکس پک» است. شش پک زمانی اتفاق می افتد که یک توپ میخ دار به سر یا بدتر از آن به صورت مسدود کننده برخورد کند.

این یکی از دلایلی است که حضور پزشکان متخصص با جعبه کمک های اولیه برای مسابقات والیبال ضروری است.

سنبله

یکی از اصطلاحات ساده‌تر والیبال «سنبله» است. اسپایک به حمله یا ضربه ای اشاره دارد که بازیکن در تلاش برای گلزنی به تیم دیگر انجام می دهد.

سمت قوی

در والیبال، بازیکنان یک “طرف قوی” دارند. طرف قوی به موقعیت یا موضعی اطلاق می شود که برای آنها راحت تر است. به عنوان مثال، سمت قوی ضربه زن راست دست از موقعیت جلو چپ است. این به این دلیل است که آنها می توانند از دست راست خود برای ضربه زدن به توپ استفاده کنند. به همین ترتیب، سمت قوی یک بازیکن چپ دست در موقعیت جلوی راست خواهد بود.

تبدیل کردن

هنگامی که توپی پس از برخورد یک مهارکننده به خارج از محدوده زمین می رسد، امتیاز به سمت مهاجم می رود. برای جلوگیری از این امر، مسدود کننده‌ها باید «تسلیم شوند». بازگشت به این معنی است که یک مسدود کننده خارجی بدن خود را به سمت دادگاه “برگرداند”. به این ترتیب، توپ مسدود شده در محدوده فرود می آید.

ماهی تن

یکی دیگر از کلمات عامیانه از این فهرست اصطلاحات والیبال، “تون” است. هنگامی که بازیکنی به طور تصادفی در تور گیر می کند، ماهی تن نامیده می شود. از تصویر مشابه صید ماهی مذکور با تور ماهیگیری می آید.

برخی نیز به جای ماهی تن به این «ماهی» می گویند.

سرویس زیر دستی

یکی دیگر از انواع سرویس ها سرویس زیر دستی است. هنگامی که بازیکنی توپ را به دور کمر به بالا پرتاب می کند و با مشت خود به آن ضربه می زند، آنگاه در حال انجام سرویس زیر دستی است.

سمت ضعیف

اگر بازیکنی طرف قوی داشته باشد، پس منطقی است که او یک طرف ضعیف داشته باشد. نقطه ضعف یک بازیکن اساساً نقطه مقابل طرف قوی آنها است. وقتی یک بازیکن راست دست خود را در سمت راست زمین می بیند، از سمت ضعیف خود حمله می کند.

نام دیگر طرف ضعیف “خارج از دست” است.

پاک کن

برای ضد حمله به یک مسدود کننده، ضربه زن می تواند یک پاک کردن را انجام دهد. وایپ یک حرکت استراتژیک است که در آن ضربه‌گیر توپ را به دستان مسدودکننده می‌زند، جایی که توپ به بیرون می‌پرد و از محدوده خارج می‌شود. از آنجایی که توپ با دستان مسدود کننده برخورد می کند، تیم مهاجم امتیاز را به دست می آورد.

اصطلاح دیگر برای پاک کردن، “کشیدن کشیدن” است.

کارت زرد

آخرین اما نه کم اهمیت ترین در این لیست از اصطلاحات والیبال کارت زرد است. وقتی داور کارت زرد نشان می دهد به این معنی است که به تیم اخطار می دهد. هیچ امتیاز یا پنالتی از یک کارت زرد صادر نمی شود. با این حال، اگر بازیکنی دو کارت زرد دریافت کند، به این معنی است که او از بازی محروم شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا