متفرقه

یک دانش آموز خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

از لحاظ تاریخی کلمه “دانش آموز” به کسی اطلاق می شود که چیزی یاد می گیرد. با این حال، جدیدترین تعریف کلمه “دانش آموز” کسی است که به مدرسه، کالج یا دانشگاه می رود. دانش آموز امروز رهبر فردا است. کیفیت آنها آینده آنها را تعیین می کند. دانش آموز خوب کیست؟ کیفیت آنها چیست؟ کدام کیفیت برای دانش آموزان مهم است؟ در این مقاله، ویژگی های یک دانش آموز خوب را با توجه به تجربیات شخصی و تحقیقات مختلف برجسته خواهم کرد.

تعریف دانش آموز

بر اساس ویکی پدیا – دانش آموز در درجه اول فردی است که در یک مدرسه یا مؤسسه آموزشی دیگر ثبت نام کرده و با هدف کسب دانش، توسعه حرفه ها و دستیابی به اشتغال آسان در یک رشته خاص تحت یادگیری است. در مفهوم وسیع‌تر، دانش‌آموز هر کسی است که خود را به درگیری فکری فشرده با برخی از امور لازم برای تسلط بر آن به عنوان بخشی از یک امر عملی که در آن چنین تسلطی اساسی یا تعیین‌کننده است، به کار می‌گیرد.

در فرهنگ لغت کمبریج، دانش آموز اینگونه تعریف می‌کند: «کسی که در کالج، دانشگاه یا مدرسه تحصیل می‌کند».

طبق Dictionary.com، Student به معنای «فردی است که به طور رسمی درگیر یادگیری است، به ویژه فردی که در مدرسه یا کالج ثبت نام کرده است».

ویژگی های یک دانش آموز خوب

دانش آموز خوب نمی تواند فقط با درس خواندن باشد. در این مورد، شما باید چند ویژگی منحصر به فرد داشته باشید. قابل توجه در این میان عبارتند از-

  • انضباط
  • ایجاد روابط
  • سخت کوش
  • احترام به دیگران
  • شرکت در فعالیت های فوق برنامه
  • جستجوی دانش
  • اعتماد به نفس
  • نگرش مثبت
  • متعادل
  • اتکا به خود
  • جاه طلب و غیره

اکنون در مورد کیفیت ها به تفصیل صحبت خواهم کرد.

1. نظم و انضباط

نظم و انضباط ویژگی اصلی یک دانش آموز خوب است. یعنی برای اینکه دانش آموز بهترین باشد باید برنامه مطالعه را به شدت رعایت کند. هر روز باید دستورات معلمان و والدین خود را به درستی اجرا کند. تکالیف ارائه شده در کلاس باید با جدیت انجام شود. باید از زمان به درستی استفاده کرد. قوانین و مقررات موسسه باید رعایت شود.

2. ایجاد رابطه

یک دانش آموز خوب با همکلاسی ها، معلمان و دست اندرکاران موسسه روابط خوبی برقرار می کند. او را قادر می سازد تا در فعالیت های فوق برنامه شرکت کند و به طور موثر بر مطالعات خود تمرکز کند. همچنین، روابط با کیفیت، مشارکت دانش‌آموزان را در موضوعاتی مانند گروه‌های مطالعه با سایر دانش‌آموزان آسان‌تر می‌کند. در نتیجه دانش آموز می تواند موضوعات دشوار را به راحتی درک کند.

3. سخت کوش

یک دانش آموز خوب باید کوشا باشد. در صورت لزوم شب ها وقت بیشتری را برای پایان دادن به درس های او اختصاص دهید. نکته اصلی این است که دانش آموز خوب از تنبلی و تعلل دوری می کند و برای رسیدن به اهداف تلاش می کند.

4. برخورد محترمانه

دانش آموزان خوب همیشه به کشور، ملت، جامعه، مؤسسه آموزشی و هنجارها و اصول اجتماعی احترام می گذارند. آنها در فدا كردن منافع دانشگاهي براي نيازهاي ملي كوتاهي نمي كنند. آنها در داوطلب شدن در طوفان، سیل، زلزله و سایر بلایای طبیعی پیشگام هستند. دانش آموزان خوب علاوه بر رعایت قوانین داخلی، به معلمان و همکلاسی ها نیز احترام می گذارند.

5. صداقت

یکی دیگر از ویژگی های یک دانش آموز خوب صداقت است. آنها در اعمال خود، در ذهن خود صادق هستند. آنها برای رسیدن به نتیجه دست به هیچ سوء رفتاری نمی زنند و برای موفقیت در امتحانات به فریبکاری متوسل نمی شوند. آنها فکر می کنند که دانستن بیشتر از نمره خوب ضروری است.

6. بازیکن تیم

یکی از ویژگی های شاگردان خوب این است که بازیکنان تیم خوبی هستند. بسیاری از اوقات دانش آموز مجبور است در فعالیت های گروهی شرکت کند. کمک به یکدیگر برای به دست آوردن نتایج خوب در این موارد ضروری است. اگر هم گروه فکر کنند که رقیب هستند، نمی توان به نتایج خوبی دست یافت.

7. شرکت در فعالیت های فوق برنامه

دانش آموزان نباید در شرکت در فعالیت های فوق برنامه تنبلی کنند. این می تواند ورزش، هنر یا هر چیز دیگری باشد. زیرا در ایجاد مهارت های رهبری ضروری است. به همین دلیل است که یک دانش آموز خوب در انواع فعالیت های فوق برنامه مؤسسه شرکت می کند. آنها فقط مطالعه نمی کنند.

8. مشارکتی

دانش آموزان خوب در کلاس شرکت می کنند. آنها به سؤالات معلمان پاسخ می دهند و در سخنرانی های کلاس شرکت می کنند. در نتیجه یادگیری برای آنها آسان تر است. پس اگر می خواهید دانش آموز خوبی باشید، تردید خود را از خود دور کنید. روی افزایش عملکرد کلاس تمرکز کنید.

9. جستجوی دانش

جستجوی دانش یکی از ویژگی های یک دانش آموز خوب است. آنها همیشه متعهد به کسب دانش در زمینه های مربوطه خود هستند. در نتیجه هر چه بیشتر بداند، تشنگی او برای دانش بیشتر می شود. بنابراین او همیشه در مسیر کسب دانش فعال است.

10. توجه به دروس

یک دانش آموزی خوب کاملاً به سخنرانی های کلاس توجه دارد. وقتی معلم درباره چیزی در کلاس صحبت می کند، سعی می کند آن را جذب کند. چون وقت ندارند یک چیز را دوبار بفهمند. آنها سعی می کنند دروس کلاس را در کلاس کامل کنند. آنها وقت خود را در فعالیت های خصوصی یا دیگر می گذرانند.

11. اعتماد به نفس

اعتماد به نفس کیفیت عالی دانش آموزان خوب است. ما می دانیم که بدون اعتماد به نفس نمی توانید موفق شوید. این ویژگی باید در یک دانش آموز خوب وجود داشته باشد. و با اعتماد به نفس بسیاری از مشکلات را حل می کنند. در نتیجه علاقه آنها به مطالعه افزایش یافت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا